Lautrec’s poignant depiction of a prostitute in the painting
Woman before a Mirror
offers a counterpoint to the dazzling exuberance of Miss Loïe Fuller.
Nude save for her black stockings, the woman stands straight-backed as
she gazes into a looking glass, dispassionately analyzing her body’s
attributes and faults. Meanwhile, the viewer is compelled to do the
same, as we are presented with both her ample backside and her blurred
reflection. Lautrec presents her neither as a moralizing symbol nor a romantic heroine, but rather as a flesh-and-blood woman (the dominant whites and
reds in the composition reinforce this reading), as capable of joy or
sadness as anyone. Indeed, the directness and honesty of the picture
testify to Lautrec’s love of women, whether fabulous or fallen, and
demonstrates his generosity and sympathy toward them.
Cora Michael
Department of Drawings and Prints, The Metropolitan Museum of Art
May 2010
Qualcuno ha poi scritto che il bravo Toulouse-Lautrec frequentava i bordelli. Faceva di più, per la verità. Ha vissuto tra il 1892 e il 1894 in due bordelli, prima al numero 8 di
rue d’Amboise, poi alla
Fleur blanche, casa chiusa situata in
rue des Moulins 6. (
Giovanni Carpinelli)
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La grosse Marie ou Vénus de Montmartre, 1884 |
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Au lit: le baiser (1892) |
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Petit déjeuner (1896) Ancora alla Fleur blanche: Juliette Baron, porta via il vassoio della colazione dal letto della figlia Pauline
(nota nell’ambiente con il suo diminutivo, mademoiselle Popo), che l’ha
appena consumata prima di iniziare una nuova giornata di lavoro nel
bordello gestito dalla madre. |
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Salon de la rue des Moulins (1894) |
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